Summering av sommaren 2020

Semestern är över sedan flera veckor. Jag tror vi alla kommer minnas sommaren 2020, och året 2020 tydligt under lång tid framöver. Vilket är ditt bästa sommarminne? Här delar jag med mig av min sommar och de resor som jag gjort. Jag låter dock bli att utse bästa, mindre bra osv. allt hade sin charm på olika sätt.

JUNI – Dalarna, Bullaren & Malmö

Under juni månad var vädret fantastiskt och jag reste på en hel del jobbresor. Jag var tillsammans med sambon i Dala-Floda och gick en kurs i forspaddling. Helt klart ett av årets roligaste jobb hittills!

Far Away Adventures - 12jpeg

”Kajaken glider uppåt, jag kontrollerar vinkeln, paddlar på och lutar kroppen - jag är ute i forsen och ett stort leende sträcker sig över hela ansiktet - det är en sådan kick!”

”Jag har velat testa forspaddling sedan jag såg de små smidiga forskajakerna smita förbi oss ner i forsen under våra färder ner med gummibåten i Ecuador och Colombia. Ändå har jag aldrig direkt tyckt om att vara under vatten, och att utsätta mig för det frivilligt för att få uppleva forspaddlingen var till en början utmanande, men också stärkande. Att vinna över det som känns lite obehagligt gör att vi växer som människor.”

Skrivet på Lycklig & levande efter besöket.

Efter forspaddlingskursen var det dags för en kajakkurs i Göteborgs skärgård för att ta gult paddelpass, det var superkul och väldigt givande. Därefter firade vi midsommar i Bullarebygden med goa vänner.

IMG_20200619_183617_resized_20200624_115847053jpg

I slutet av juni åkte jag ner till Malmö för en jobbweekend, det var riktigt roligt och fint att återse vänner efter en lång Coronavår.

”Varje gång jag kommer till Malmö känns det som att komma lite mer ner på kontinenten, det är ett öppnare klimat, mer kulturellt och en känsla av att du befinner dig utomlands – och just nu kanske det närmsta utomlandskänsla du kan komma!”

Skrivet på Lycklig & levande efter besöket.

IMG_20200629_082133_resized_20200629_042234946 2jpg

Läs mer - Se & göra i Malmö - weekendtips till Sveriges tredje största stad

JULI – Töfsingsdalen, Grövelsjön & Funäsfjällen

Semestern inleddes med tältning i Idre och Nipfjället därefter åkte vi till Grövelsjön för att vandra till Töfsingsdalens nationalpark.

IMG_20200716_090932_resized_20200808_084712588 2jpg

Vi förstår varför det är Sveriges minst besökta nationalpark och anses vara en av de mest otillgängliga nationalparkerna. Det är som om någon har slängt ut en hög med stenar likt leken "hur många barn får jag när jag blir stor?" som man körde som barn ni vet. Överallt ligger stenar huller om buller och inte en enda liten vandringsstig syns till.

Skrivet på Lycklig & levandes Instagram efter besöket.

Läs mer - Töfsingsdalens nationalpark - otillgänligt, orört & eget

Efter två tältnätter mötte vi upp sambons familj för att vandra i Grövelsjöfjällen och bo på STF Grövelsjön fjällstation. Vi hade fina dagar och det bästa vädret under hela juli (juli var ju inte direkt en skrytmånad vad gäller soligt väder även om förstås alla väder har sin charm).

IMG_20200718_125620_resized_20200808_100444098 2jpg

Läs mer - Vandra i Grövelsjön - 10 tips på vandringsturer

Därefter fortsatte vi norröver till Messlingen och Funäsfjällen där vi gjorde en massa vandringsturer både dagsturer och med övernattning. Vi cyklade mountainbike och besökte Rogen naturreservat, (mer info om Rogen kommer så småningom), gick upp på Ånnfjället och vandrade över Anåfjället m.m.

AUGUSTI – Hunnebostrand & Halland

I augusti var vi i huset i Hunnebostrand, det var härligt att landa där i mitt bohuslän och bara vara efter ganska mycket aktivitet de tidigare semesterveckorna. Vi hade gott väder och lata dagar varvat med träning, grill, spel och sällskap!

Läs mer - Se & göra i och runt Hunnebostrand

IMG_20190814_144436_resized_20190830_125305692jpg

När vi kom igång att jobba igen så sken solen som aldrig förr och varmt blev det. Jag badade varje dag och förlängde semestern på sitt eget lilla sätt.  Det blev en spontan tältnatt i Halland och en hel del svampplockning i Svartedalen.

Jag tror att jag är ganska redo för hösten nu, i alla fall så redo som jag kan bli!

Delar av bilderna är tagna av Inka Gurung & Stefan Ljungkvist.