Vandra i Skaraborg – Trollstigen på Billingen & Djäknerundan i Granvik

Inlägget är ett betalt samarbete med Next Skövde och Visit Skaraborg.
Åsikter och tankar är som alltid mina egna.

”Vi kan, även här i södra Sverige åstadkomma den där känslan vi vill åt – lugnet och långsamheten. Avkopplingen och andrummet. Varandet och vandrandet. När vi tillåter oss själva att landa och lyssna spelar det mindre roll hur långt bort vi reser.”

skrev jag på Lycklig & levande i våras i ett inlägg om Vandra i Skaraborg – tips på vandringsturer. Jag har nu varit på besök i Skaraborg och vandrat två av dessa dagsturer.

Jag har sett fram emot den här helgen, längtan efter friluftslivet och vandringen sedan Love kom till världen har vuxit sig starkare för varje dag. En vecka av höstfjäll i Funäsfjällen gav mersmak. Äntligen ska vi ut traska lite mer i skog och mark – på nya stigar!

Älghotellet Wrågården i Falköping

Helgen började med avfärd mot Falköping och Wrågården där vi bodde första natten. På Wrågården bodde vi i deras något annorlunda stugor som ligger i en älgpark. Älgarna strövar alltså precis utanför knuten tillsammans med dovhjort.

När vi kommit i ordning med våra saker i stugan och kollat läget slog vi oss ner på altanen, tände grillen och spanade på djuren.

I kylen fanns mat att tillaga på grillen, Bisonburgare av ekologiskt kött från gården med tillbehör. Häftigast tyckte jag var stugorna, de var verkligen annorlunda. Det var fascinerade hur stugorna var uppbyggda invändigt och hur många sängar som rymdes i alla skrymslen och vrår. Vi bodde i stugan Bisonkon med drygt 7–8 bäddar.

När vi sitter på altanen hör vi det karaktäristiska lätet. Ovanför oss flyger det mängder med v-formationer av tranor. Hornborgasjön ligger inte långt från Wrågården och tranorna håller på att lämna för vintern. Kvällen är ljum för att vara oktober och himlen färgas rosa. Efter middagen kryper vi till kojs inne i vår lilla stuga.

IMG_20211008_182828 2jpg

På morgonen har frukosten levererats i den lilla luckan utifrån och vi dukar fram råvaror från gården – där finns korvar av Bison, Highland Cattle och något annat gott kött från området. I frukostkorgen finns också bröd, smör och ost, yoghurt, kaffe, äpplemust och det man kan tänka sig till frukost.

Läs mer - Fler annorlunda & unika boenden i Skaraborg

Billingen – berget med möjlighet till stadsnära friluftsliv

Efter frukost åker vi vidare mot Skövde och Billingen. Väl där möter jag upp Jessica från Next Skövde för att ta del av vad som finns att göra på Billingen. Hon berättar om det nybyggda Billingecentrat, det är över tio år sedan jag var på Billingen senast och området har sedan dess utvecklats enormt. Det satsas på anläggningen och det nybyggda Billingecentrat stod klart för invigning i februari i år.

När jag kommer till centret märks det tydligt vilken knytpunkt det blivit för allt som Billingen har att erbjuda. I centret finns sportbutik, uthyrning, restaurang, omklädningsrum, värmestuga, möjlighet till att valla skidor på vintern och serva cykeln under sommarsäsong. På Billingen finns mängder med aktiviteter att sysselsätta sig med. Just idag är det Vasaloppets dag och det kryllar av besökare som vill testa de olika tillfälliga sakerna som finns att göra.

Läs mer - Billingen Skövde - ett berg att älska

Trollstigen – stadsnära vandring med avlägsen känsla

Jessica fortsätter berätta om Pumptracken, barnens skogsmullerike, längdskidspåren på vintern och höghöjdsbanan. Planen för dagen är Trollstigens vandringsled som hon personligen arbetat med att skapa och märka ut. Trollstigen är en relativt ny led med tre olika rundslingor; blå 12,4 km, röd 8,1 km och gul 2,6 km.

Dagen bjöd på härlig vandring runt Billingen med fina vyer och vackra höstfärger. Vandringen tar dig runt och upp på Billingen, vi valde den längsta slingan med en extra avstickare förbi Ryds grottor. Vi gick leden moturs där man först kommer till Rododendrondalen. Här löper alla tre slingor parallellt en bit innan de två kortare distanserna viker av.

Längs den kortaste gula leden finns det flertalet stopp längs vägen med olika uppdrag och aktiviteter för barnen. Ett ypperligt sätt att få med barnen på vandringen, då det hela tiden händer något längs vägen och de kan motiveras genom att spana efter nästa aktivitet längs vägen.

Leden tar oss vidare genom ett bostadsområde för att sedan löpa nedanför längs med Billingeberget, här vandrar vi genom hagar och över ängar. Stadspulsen känns avlägsen och lugnet i kroppen infinner sig.

IMG-20211009-WA0076jpg

Jag förstår varför vandringen kallas Trollstigen, vi har passerat flera trolska partier av skog där den klargröna mossan täcker hela marken. Trots att det är lördag och evenemang på Billingen möter vi inte många sällskap under dagen. De flesta skakar vi av oss efter att den gula och röda leden har vikit av.

Äntligen, jag är i mitt esse. Efter att ha följt bergssidan tar vi oss upp på Billingens bergsrygg igen. Vi passerar Ymsingsborg – en gammal fornborg och därefter en vacker utsiktsplats. Efter en fika fortsätter vi till Ryds grottor.

IMG-20211009-WA0005jpg

Att vandra den blå slingan på Trollstigen (12,4 km) uppskattas ta ca. 3,5 h utan pauser, för oss med en liten bebis tog det ungefär 4,5 h med två längre pauser att vandra runt. Längs Billingen löper även Billingeleden som går runt hela berget, leden består av 8 etapper med total distans på 57 km. Om du vill vandra hela leden räkna med att ha 3–4 dagar tillgängligt. Du kan även välja någon eller några av etapperna och göra dagsturer.

Läs mer - Vandra Trollstigen på Billingen, Skövde

IMG-20211009-WA0052jpg

Granvik norr om Karlsborg & Granvik Event

Efter att ha vandrat Trollstigen åkte vi på kvällen vidare mot Granvik som ligger precis vid Vättern, drygt en timme ifrån Skövde.

Direkt när vi anlände till Granviks hamn kände jag att hit vill jag tillbaka och uppleva mer – privat.

Granvik ligger lite norr om Karlsborg i området Tiveden som faktiskt är större än själva nationalparken. I lokal mun kallas det "Tiven", och det finns egentligen ingen exakt gränsdragning. Här löper vandringsleder kors och tvärs och skogarna bjuder på mystik, lugn och återhämtning.

Något av de roligaste med att resa tycker jag är mötet med människor på de platser jag besöker. De formar destinationen och ramar in känslan oavsett om det är i Sverige eller utomlands. I arbetet som frilansande skribent blir det lika värdefullt att möta alla drivna entreprenörer där ute. Det är verkligen en förmån att få höra om deras livserfarenheter och ta del av deras engagemang och driv. Det är väldigt givande och så inspirerande, en sådan där wow-känsla infann sig i just Granvik hos Granvik event. Både service, samtal, möten och upplevelser klaffade. Granvik event erbjuder allt från boende i stugor till camping, båtplats och konferensmöjligheter. De har även överlevnadskurser, klättring, ribbåtsturer och zipline.

När vi kom fram bjöds vi på trerätters middag i stugan, vilket passade oss perfekt med skrikig och trilsk bebis. Vi fick ta del av samma meny som serverades på 50-årskalaset nere i restaurangen som var abonnerad för kvällen, och vilken tur för oss. Det bjöds på Carpaccio på kalv med ruccola, hyvlad parmesan, kapris och örtolja till förrätt. Till huvudrätt blev det rimmad torskrygg med champagnesås, mandelpotatispuré, savoykål, svamp och prosciuttosmul. På bilden syns min mjölk- och äggfria variant. Till kaffet serverades hemmagjord chokladtryffel med apelsin och jag fick en nötbar.

IMG-20211009-WA0121jpg

IMG-20211009-WA0117jpg

IMG-20211009-WA0105jpg

När Love äntligen somnat pallrade vi ner honom i vagnen och smög förbi festen vidare mot stranden. På andra sidan låg den vedeldade bastun som hade en historia för sig själv, bastun är importerad från Sibirien och i den har Sveriges kungligheter njutit. Vi avslutade kvällen med ett dopp i Vättern.

Djäknerundan – en vandring längs Vätterns kust & Tivedens skogar

Känslan är bekant - tystnaden och andetagen.
När själen kommer i kapp och lugnet i kroppen infinner sig.

Dagen därpå gjorde vi oss redo för att vandra Djäknerundan. En vandring på 12 km i området runt Tiveden. Vi valde att vandra leden medurs för att avsluta längs kustlinjen vid Vättern. Leden startar vid parkeringen utanför Granviks herrgård och tar dig vidare på grusvägar den första biten. Vi fick tips om att börja med den minst omväxlande delen av leden - något jag inte hade tänkt på nämnvärt om ingen sagt så till mig. Men det blir bara finare och finare ju längre vi vandrar.

Efter en stunds vandring längs grusväg varvat med mindre skogsstig tar vi en liten paus. Här reser sig träden upp på båda sidor, passagen här användes förr i tiden till att frakta timmer med häst och vagn. Området var svåråtkomligt och för det mesta användes vattenvägarna på sjöarna i stället.

”Naturen är mitt andra hem" säger han samtidigt som han lutar sig tillbaka med ryggtavlan mot den mjuka mossan på marken och blickar upp mot skyn med drömsk blick.

citerat från resesällskap under helgen.

IMG-20211010-WA0023jpg

Jag kan inte annat än att hålla med – om inte så är det vårt vardagsrum där vi spenderar lika mycket, om inte mer tid, än vi gör i vårt eget vardagsrum.

Djäknerundan tar dig sedan förbi stora Djäknasjön, och lilla Djäknasjön om du så vill genom en extra liten rundtur. Leden passerar goa vyer och flera fina rastplatser. Här finns också möjlighet till fiske för den som är intresserad. Vid vindskyddet uppe på utsiktsplatsen vid sjön finns det för den som vill möjlighet att övernatta.

IMG-20211010-WA0060jpg

IMG-20211010-WA0063jpg

Naturen här är verkligen sagolik, vi vandrar längs skogsstigar och oändligt vackra naturreservat där man kan höra tystnaden. Vi passerar naturreservatet Håketjärnarna och därefter ytterligare ett naturreservat, Valekleven-Ombo öar, som tar oss längs med Vätterns kuststräcka. Båda är lika fantastiskt vackra. Varför vandrar inte fler här i stället för i överbefolkade Tiveden drygt 6 km bort?

Leden fortsätter längs med Vätterns kust och på slutet passerar den förbi Djäknesundet som haft lite av en hype. Efter en nominering och avslutande 7e plats i SJ:s tävling om vackra platser i Sverige som kan konkurrera med utlandet. En del partier längs kusten är något kuperade – berget når fram till sjöns kant vilket ger en häftig och dramatisk känsla.

Djäknerundan beräknas ta ca. 3h utan pauser, för oss med bebis tog det dock ca. 5h med pauser. Delar av leden har något stenigare partier, vilket tar lite längre tid att vandra med en sele på magen, då man inte riktigt ser lika bra var man sätter fötterna.

Läs mer - Här kan du läsa mer om att vandra Djäknerundan i Granvik

Tack Next Skövde och Visit Skaraborg för en fantastisk fin weekend, vi har haft det så bra! Om du är sugen på att besöka Skaraborg hittar du mer information här.