Summering av reseåret 2017

Här kommer min årssummering av reseåret 2017, och vilket år det blev då! Egentligen var ju hela året en enda lång resa, men jag har spaltat upp det månad för månad för en god överblick kring när vi befann oss var.

JANUARI

Vi sålde vår lägenhet och hade fullt upp med att sälja av möbler och rensa bort så mycket saker som möjligt, så under januari befann jag mig mest på hemmaplan men tankarna svävade ju ständigt iväg på det kommande stora äventyret vi hade framför fötterna. Här skrev jag om planerna för vår resrutt, vilket stämmer till stor del men också en massa som inte alls blev som vi trodde!

FEBRUARI

Messlingen
Jag följde med familjen en vecka till vår stuga i fjällen, för att åka skidor och skoter. Det var uppskattat att komma iväg med familjen innan vår långresa.

Dalarna
En till tripp norröver hann jag med under februari då jag följde med svärmor till Dalarna och Masesgården för att koppla av. Vi var där under en långhelg och medverkade på ett program om stress och yoga. Med Masesgården fick jag ett artikelsamarbete med Lycklig och levande vilket var lyckat och roligt!

MARS

Panama
Avresa vårt livs äventyr med första destination Panama. Resesällskap de första fyra veckorna var min vän Pernilla. Vi reste genom hela landet och besökte bl.a. San Blas öarna med sina kritvita mjöliga paradisstränder.

Costa Rica
Efter drygt två veckor i Panama, fortsatte vi norrut till Costa Rica där vi spenderade drygt två veckor. Det blev både lata dagar varvat med äventyr i djungeln, trekking, cykelfärder och surfing. Vi hyrde bil och besökte upp emot jag tror det var åtta nationalparker av olika kvalité, en av favoriterna var Monteverde. Har länge tänkte göra en guide till Costa Ricas nationalparker, vi får se om jag tar tag i det framöver!

APRIL

Nicaragua & El Salvador
Resan fortsatte till Nicaragua vilket var en lättnad med lite billigare priser för oss som skulle vara på resande fot länge. Här återgick vi till att resa bara jag och Stefan då Pernilla åkte hem till Sverige igen.

Under påsken var vi i Granada och spanade på den aktiva vulkanen Masaya. I Nica läste vi spanska i en vecka och smälte bort i värmen som var upp emot 40 grader på dagarna. Vi träffade Sylvie från Kanada som vi hängde mycket med. Vi åkte vulcano boarding nerför den svarta vulkanen Cerro Negro, besteg Conception på Ometepe och provsmakade kaffe i El Salvador.

18387274_10155026583451075_187968254_njpg

MAJ

Guatemala
Första veckan i Guatemala var mestadels sjukdomstrassel då Stefan varit dålig från och till i princip sedan andra resveckan. Vi tog tag i det ordentligt och gick till botten med hans ständigt dåliga mage. Därefter reste vi runt i landet, från Antigua till Lake Atitlán upp till Tikal. Min favorit var Semuc Champey med dess unika natur, naturliga pooler och ändlösa grottsystem.

Galapagos
Vi flög från Guatemala City till Ecuador och Galapagos, vilket var något utöver det vanliga. Detta är helt klart något av det bästa på hela resan, det var som att besöka en annan planet. Exotiska djur som är helt orädda för dig kunde du stöta på var som helst. Simma med sjölejonungar och snorkla med havssköldpaddor. Se hajar, pingviner och ... mycket, mycket mer!

JUNI

Colombia
Att komma till Colombia efter att ha varit på Galapagos var en jobbig känsla, jag gick in i en dipp i vårt resande och hade hemlängtan, var trött och ledsen -mättad. Det hade nog inte spelat så stor roll om jag befann mig någon annanstans heller, jag var mest ledsen, utan egentlig anledning. Av den anledningen har jag svårt att se tillbaka på landet med glädje, även om jag vet att det mest handlade om mig. Destinationer som jag uppskattade mycket i Colombia var äventyren i San Gil där vi provade para gliding för första gången, de lata dagarna på Isla Mucura och skogen och sjöarna i Guatapé.

JULI

Ecuadors fastland
Reslusten och humöret kom åter igen de sista veckorna i Colombia, och Ecuador uppskattade jag enormt mycket. Utöver de tidigare veckorna på Galapagos minns jag särskilt dagarna då vi vandrade Quilotoa-loop -det är en riktig trekkingfavorit som alltid kommer finnas nära hjärtat. Sammanfattning om Ecuador hittar ni här.

Spanien
På vägen till Sverige stannade vi till i Madrid några dygn, och vilken mersmak jag fick av Spanien då! Jag har inte rest alls mycket där, vilket jag definitivt vill göra i framtiden... ännu något att addera till den där listan.

AUGUSTI

Sverige
Dippen i början av juni ledde till att vi oplanerat åkte hem några veckor över sommaren för att njuta av svensk sommar och familjens närvaro i sommarhuset i Hunnebostrand. Det är inget jag ångrar och kändes megabra att mini-landa lite för ny reslusta!

Norge, USA
Etapp två av vårt livs äventyr gick av stapeln med Norge och Olso som utgångspunkt. Här var vi några dygn innan vi fortsatte mot Fort Lauderdale där vi mellanlandade ett dygn för vidare färd mot Lima.

SEPTEMBER

Peru
Peru är ett land jag länge velat åka till, som fick upp mitt intresse för Sydamerika från första början. Vi reste först norr till Huaraz, som jag verkligen rekommenderar er att inte missa om ni planerar att besöka Peru -här är det mindre turism och magisk trekking. Vi fortsatte till kusten och ökenlanskapet Huacachina, därefter Cusco och Salkantay trek. I söder besökte vi även Titicaca, Canyon del Colca och Arequipa.

DSCN9149 2JPG

OKTOBER

Bolivia
Bolivia är ett land med stora kontraster, som många av länderna i Sydamerika, men det är också ett av de fattigaste. Vår vistelse i landet blev en blandning av djungeln i Amazonas, stadspuls i La Paz och öde saltlanskap i Uyuni. En favorit hos mig var Isla del Sol och dess enorma lugn!

DSCN0220 2JPG

DSCN0200 2JPG

DSCN9642 2JPG

Chile & Argentina
Efter att ha korsat gränsen till Chile och besökt San Pedro de Atacama kom familjen på besök tre veckor med start i Santiago. Vi hyrde bil och såg Valpo, sedan vidare över gränsen till Argentina och Mendoza för en vecka bland vingårdarna och dess tillhörande saftiga biffar. Det var verkligen lyxigt för oss med denna högre standrard!

DSCN0435 2JPG

NOVEMBER

Patagonien (Argentina och Chile)
Här korsade vi gränsen var och varannan dag, jag väljer därför att kalla det för Patagonien. November månad var en kylig, kall och krispig månad i trekkingens tecken. Vi besökte Torres del Paine och flertalet andra nationalparker i söder, bl.a. Los Glaciares i El Chalten. Den ena magiska vyn efter den andra och man tror liksom inte att det man ser är på riktigt, att det på riktigt kan vara så vackert, utan filter och redigering.

DECEMBER

Uruguay
Efter flera veckor i högt resetempo slog vi ner på takten och andades ut ordentligt. Mycket intryck och aktivitet tar på krafterna det med, även om det är kul. Uruguay blev en oas för oss där vi bara var i landets lugna, märkligt bekanta miljöer.

Brasilien
Resan avslutades i Brasilien som vi från början inte hade planerat besöka, då planen faktiskt var att eventuellt avsluta resan på Nya Zeeland eller Sydoastasien. Men man inser någonstans vilken begränsad tid man har (trots att resan varit lång...) och man inser hur stor kontinenten är och hur mycket man faktiskt har fått välja bort. Jag väljer att se alla de minnen och upplevelser vi har fått det här underbra året på resande fötter!

DSCN8876 2JPG
Resan avslutades med jul i Rio, här ser ni en vy från Sockertoppen.