Vilka rättigheter har du vid försenat flyg? - Tips & egna erfarenheter

Vilka rättigheter har du vid försenat flyg?

Capture air 3PNG 

Ett av mina starkaste flygminnen är en händelse på Singapores flygplats. Flyget var dock i detta fall inte försenat, men vi blev nekade ombordstigning av den anledningen att vi själva kom något sent (inte försent) till gaten. Men tydligen försent för att hinna fixa en utresebiljett från Filippinerna igen (som vi så klantigt hade missat). Även om incheckningsdisken fortfarande var öppen nekades vi att följa med flyget, vilket gjorde oss enormt snopna. Det hela slutade med en natt på flygplatsen och en känsla av filmen The terminal… 

Men, vilka rättigheter har du om flyget är försenat? Och när har du rätt att kräva ersättning? Hur försenat måste flyget vara för att du ska kunna få kompensation? 

Jag måste ärligt säga att jag själv har dålig koll. För ett tag sedan pratade jag om rättigheterna kring återbetalning om flyget är inställt, där känner jag mig mer hemma med vad som gäller. Dock inte när det gäller förseningar, och när jag väl kollade upp det var reglerna ganska krångliga. Jag måste vara en lyckligt ovetande resenär - då jag med tanke på hur mycket jag flugit genom åren klarat mig relativt bra från förseningar. Just nu kan jag inte komma på mer än typ en gång? 

Läs mer - Svarta listan - här är resebranschens värstingar 

IMG_2068 2JPG

Men om olyckan är framme kan det vara bra att ha i bakhuvudet vad som gäller.

Airhelp har sammanställt information vilka rättigheter du har och vilken ersättning du har rätt till när flyget är försenat. Man kollar ofta inte upp sådant förrän olyckan redan är framme. Airhelp hjälper även resenärer att få ersättning för försenat flyg, inställda eller kanske överbokade flygningar. De sköter allt pappersarbete och dialogen med motparten. Om flygbolaget betalar ut ersättning tar Airhelp 25% av den totala summan i avgift. 

Enligt lagstiftningen har du rätt att få kompensation om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, avbokat eller överbokat (dock inte om avbokningen/förseningen beror på extraordinära omständigheter som flygbolaget inte kan råda över). Ersättningen kan variera från 250 euro till 600 euro per passagerare, detta på grund av att faktorer som flygdistansen spelar in. Beloppet är oberoende vad ursprungskostnaden för biljetten var utan baseras på distansen. 

Vid förseningar har du även rätt till ersättning för utgifter som mat, förfriskningar, logi (om du ombokats till nästa dag), transport till logi och nödvändiga telefonsamtal. Beroende på hur lång din flygning är kan det vara olika regler. Här delas flygningarna in i kort-, mellan-, och långdistans. 

Läs mer - På Konsument Europa kan du läsa mer om vad som gäller inom EU.

Det är bra att komma ihåg att den totala förseningen räknas vid ankomst till slutdestination, det är alltså det som avgör hur försenat planet är. Förseningen ska också vara orsakad av flygbolaget, exempel på detta kan vara tekniska fel, men det kan även finnas en del undantag även där. Det finns orsaker till förseningar och inställda flyg som inte flygbolagen kan råda över, då gäller inte rätten till ersättning. Exempel på extraordinära omständigheter kan vara naturkatastrofer, konflikter och väderomställningar.   

IMG_2249JPG

Vill du läsa mer?

Uppgradering på SAS och vad jag tyckte om det
En högst annourlunda jul - historien om julafton i Rio & hur det kan gå på resande fot
Fler inlägg under kategorin Planering och restips