Hua hin – besök & provsmakning av den Thaisvenska vardagen

Efter lite mer än en veckas vistelse på Koh Phangan begav vi oss vidare i hopp om bättre väder. Vi tog färjan tillbaka till fastlandet, buss och sedan flyg tillbaka till Bangkok. Väl där åkte vi drygt 20 mil ner på Thailands östkust för nästa anhalt – Hua Hin. Resan tog i stort sätt hela dagen och vi var framme runt tio på kvällen. Vi har nästan glömt hur lång tid allting tar här borta i Asien, man tycks inte ha lika bråttom. Den finns ingen ständig stress trots städernas puls – jag diggar det.

Livet är liksom lite enklare här. Lite slappare. Lite varmare.
thhhh 2jpg

Svenska skolan Sanuk

Det har varit händelserika och intensiva dagar i Hua hin där vi besökt familjen Ahl. Vi har fått se hur de bor och har det i sin vardag här i Thailand där de lever i ca. 8 månader. Barnen Hampus och Elliot går i svenska skolan och mamma Jessica arbetar som lärare i samma skola. Pappa Johan som är kollega med min sambo är hemmaman. Detta är familjens andra längre vistelse här och vi är så tacksamma och glada att fick komma och hälsa på dem!

Vi fick följa med på ”föräldrasamlingen” som de har en gång i veckan. Jag uppskattade mycket att få se skolan och hur en vanlig dag här kan se ut för dem. De är många familjer som umgås och hänger tillsammans. De spelar fotbollar och hittar på aktiviteter och äter middagar ihop.

T  2jpg

thaiiii 2jpg

thaaaaa 2jpg

"Apberget" & lokal marknad

Barnen hade fortsatt jullov under halva tiden vi var här, medan Jessica jobbade, så barnen var med och lekte och lattjade med oss. Efter första dagens lunch och en punktering på moppen, var vi på apberget och spanade på apor och tempel. Vi fick se båda delar. Efter en promenad upp för alla trappor var det välförtjänt med ett dopp i havet, och faktiskt det enda under vistelsen i Hua hin. Stranden är väl inte det bästa så mellan alla aktiviteter har det mest blivit pool-häng.

En kväll tog Ahls med oss till den lokala matmarknaden där de brukar handla delar av sin mat. Här var det priser man inte ens kan med att pruta på, och där de inte ens försöker lura en, då vet man att man är på lokalbefolkningens marknad. Vi fyndade linne och mangos, de andra köpte badbyxor, flipp flops och soglasögon.

IMG_3288 2JPG

Hela familjen och jag.

Fiskedag

Johan hade rekat upp ett ställe någon mil inåt landet med två insjö-dammar som det var inplanterad fisk i. Fisket bestod av mete av mestadels mal- och karpfisk av olika arter. Vi tog mopparna dit, på vägen fick vi punktering för andra gången på några dagar, men det löste sig efter en stunds stopp vid vägen hos några trevliga lokalbor.
Jag och Johan fick upp två rejäla firrar var medan Stefan blev utan.
Denna dag invigde jag även vänstertrafiken och lärde mig köra slalom i den Thailändska trafiken, hyfsat bra om jag får säga det själv.

Thail 2jpg

Grabbar laddade för fiske.

Ttjpg

Min första fångst!

Yoga

Yoga är något som utövas mycket i dessa delar av världen. Jag och Stefan följde med Jessica till hennes yogastudio för ett flowyogapass, och som jag saknat yogan! Vilket pass sen, jätteroligt, utmanade och många annorlunda positioner som jag aldrig tidigare provat. Nu är jag riktigt pepp på att plocka upp det hemma igen!

Vad vi tyckte om Hua Hin

Det ska tilläggas att Hua hin är inte ett resmål vi hade valt annars om det inte vore för att hälsa på våra vänner, så vi hade inga direkta förväntningar. Men vi fick ut enormt mycket av tiden här tack vare att de redan kan stället - inga tabbar eller nitar utan bara det bästa! Inte bara för att det är betydligt lägre priser än på Koh Phangan.

Jag hade låga förväntningar på staden men faktum är att den överraskade mig positivt, det finns kanske ändå en anledning till att den Thailändska kungen har sitt sommarhus här? Man kanske inte får det unika, riktiga och genuina Thailand, men och andra sidan var får man det längre - stora delar av landet är uppbyggt enbart för turism.

Utöver alla aktiviteter och mellan varven har vi hängt en hel del både vid poolen och stranden, njutit av trevliga middagar och luncher om vartannat och haft flertalet trevliga samtal. Trots det är jag dock inte nöjd på sol och bad och slapp, det är en riktig skam att jag inte fick till en enda massage på hela resan - så på återseende snart hoppas jag!