Uppgradering på SAS - och vad jag tyckte om det

Under min flygning från Göteborg ner till Split blev jag uppgraderad från SAS Go (ekonomiklass) till SAS Plus. Jag fick plats 1A vid boardingen och det har aldrig tidigare hänt att jag blivit uppgraderad på flyget -så det var en kul upplevelse och lite extra semesterlyx!

Mina tidigare erfarenheter av SAS är inte särskilt goda. De har kantats av förseningar, inställda flyg och ombokningar, det har alltid varit något strul vid resa med dem. Toppar gör tillfället då vi rest i Sydostasien fem månader, varav vår flight utan förvarning har flyttats ett dygn tidigare. Vi erhöll ett kryptiskt mail som vi trodde var spam samma dag det var menat att flyget skulle gå. Väl på flygplatsen fanns ingen personal eller information överhuvudtaget. När vi uppsökte SAS kontor var även det igenbommat. Så med dessa erfarenheter i ryggen ska jag försöka gå in förutsättningslöst i min bedömning av denna flygning. Hade det inte varit för att bokningen gjorts via en söksajt hade jag aldrig valt att flyga med SAS. Jag var inte medveten om att det var SAS förrän efter jag hade köpt biljetten. I mina ögon är det ett bolag som tidigare haft hög professionell klass men som sjunkit drastiskt i popularitet.

Vad innebar uppgraderingen?

Personalen informerade mig och berörda (en kille till) noga om att vi blivit uppgraderade från ekonomiklass och att vi inte skulle få ta del av allt denna klass vanligtvis erbjuds, dvs. vi skulle inte få den inkluderade varma maten. Vad innebar då uppgraderingen? 

  • Varm handduk att torka händer/ansikte med.
  • Fri valfri dryck från dryckesvagnen.
  • Kaffe/te på maten (detta erbjuds även ekonomiklass).
  • Kall smörgås med kyckling och grönsaker (som ersättning för den varma maten som ska ingå).
  • Extra benutrymme.
  • Chokladpraliner till kaffet.

saaas 2jpg
sasss 2jpg

Vad jag tyckte om SAS plus uppgradering?

"Bokning i SAS Plus är ett prisvärt sätt att göra resan mycket enklare och bekvämare." så säger SAS själva om sin Plusklass. I ärlighetens namn tycker jag inte det skiljde sig särskilt mycket från SAS Go-biljett (ekonomiklass). Om jag hade valt att betala för uppgradering vid bokningen hade jag ärligt talat varit missnöjd, men eftersom detta inte var inom mina förväntningar överhuvudtaget blev uppgraderingen bara en trevlig bonus. Jag hade aldrig valt att uppgradera till SAS Plus för en flight inom europa, men jag kan dock tänka mig att kvalitén och servicen är annorlunda med en långflygning. Här kan ni läsa om Charlottes (Ready for take off) upplevelse när hon flög SAS Businessklass, vilket hon var väldigt nöjd med. Man kan ifrågasätta om tjänsten Plus ska finnas på så korta flighter som två timmar då man inte riktigt hinner utvärdera tjänsten. Min känsla var att personalen allra helst hade behållit oss i ekonomiklassen och motvilligt gav oss denna "extra" service. Det finns såklart andra fördelar med SAS Plus som jag inte fick ta del av, så som fast track, lounge, extra väska etc. Även bloggkollegan Daniel (Dryden) har skrivit en hel del flygrecensioner, här kan du läsa om vad han tycker om SAS Plus, vilket stämmer väl överrens med min uppfattning.