Summering av reseåret 2018

Eller rese- och reseår kan man inte direkt kalla det, eller i alla fall inte om man jämför med reseåret 2017, men jag knappade nog in fler resor än jag hade trott själv. 2018 bjöd på sött och salt, min första tjänsteresa som sedan blev två och tre och fyra. Ja ni förstår! Det blev betydligt mer resa och desto mindre fokusord – landa som verkligen var min intention. Jag lämnar 2018 med lite sorg i hjärtat då saker inte alls blev som det var tänkt, jag hamnade i en svacka under hösten och omvärderade livet och vad som är viktigt. Under året har jag återkommit till samma ställen flera gånger, både England, Ästad vingård och Hunnebostrand dubblar jag besöken på.

Antal utlandsresor: 7
Antal besökta länder: 6
Antal nya länder: 2 (Turkiet, Makedonien)
Här kan ni se vilka länder jag har besökt.

JANUARI

Hemma
Här var vi nyligen hemkomna från ett års äventyr i Syd- och Centralamerika och hade varken lust eller råd att åka någonstans. Vi ville bara vara hemma och mysa, skrota i mjukisar och hänga med familjen. Kunna äta vad man vill när man vill – vi gick lös i mammas och pappas kyl bland julmaten samma dag vi kom hem!

hujpg

FEBRUARI

Södertälje
I februari började jag på mitt nya jobb, det bjöd på kundbesök i Södertälje, men utanför Sveriges gränser lyckades jag inte ta mig heller denna månad. Jag var dock inte särskilt bekymrad för det utan gladdes åt livet och vardagen.

MARS

England
I Mars avancerade vi och tjänsteresan gick till London, Royston. Ni kan läsa mer om tankarna jag hade efteråt här. Livet är inte alltid så glamoröst som man tror på businessresor och jag förundrades hur jag hade förskönat detta i tanken.

bibijpg

Vi hann även med ett besök på VANN SPA under påskhelgen.

APRIL

Turkiet
Vi hade sedan i vintras pratat om att åka iväg på en weekend tillsammans, jag och P, och hade bestämt vilka dagar men inte vart det skulle bära av. Vi hamnade ganska spontant i Istanbul, då flygen visade sig vara dyra överallt denna långhelg utom typ just hit.. Det var en härlig helg med mycket intryck och turistande!

18jpg

1jpg

MAJ

Ästad vingård
I maj var det dags för flytt till vår nya lägenheten som stod klar – det innebar mycket grejande och fixande på hemmaplan. Med en matförgiftning från Turkiet gick saker inte så fort som dom brukar eller som jag ville, det var frustrerande dålig tajming. Efter en natt i lägenheten bar det av till Ästad Vingård för konferens och teamutveckling med jobbet.

JUNI

Hunnebostrand
I juni åkte vi till sommarstugan i Hunnebostrand först själva och med besök av vänner. Seden några helger senare med familjen och vilken sommar vi hade! Så sjukt när man tänker tillbaka på det, hur varmt det var.

bbjkjjpg

kvlljpg

JULI

Royston
En tjänstresa till London och Royston igen för utbildning innan semestern kunde starta. Det var trevligt att under två dagar få tillfälle att upptäcka en engelsk småstad. Jag och min kollega Lisa bodde tillsammans i en lägenhet och jag uppskattade hennes sällskap mycket.

Ästad vingård
Semestern började med ett besök på Ästad vingård med sambon och hans familj. Vi hade bokat vandringpaket och miljöerna i Hallands bokskogar är fantastiska.

DSC_0072 2JPG

DSC_0045 2JPG

Kroatien
Semestern fortsatte med Kroatien, dit jag tog flyget för att möta upp tjejgänget i Split. Vi bodde centralt i Split och gjorde dagsturer därifrån både ut till öarna och längs kusten norr och söder. Det var en härlig vecka där vi såg både norr och söder längs kusten.

krkajpg

AUGUSTI

Italien
Helt spontant hittade vi väldans billiga biljetter till Italien och Gardasjön & Comosjön, hit som jag velat åka så länge! Vi hyrde bil en vecka och körde både runt Gardasjön och delar av Comosjön. Favoriten var ändå det insider-tips vi fick från biluthyraren på flygplatsen - Iseo

itgjpg

IMG_2107 2JPG

SEPTEMBER

Makedonien
I början av September åkte vi på konferens med jobbet till Hjortviken, sedan en natt hemma för vidare resa till Makedonien – en workcation! Min första faktiskt, och jag gillade det inte alls. I alla fall inte i kombination med nuvarande arbete. Men Makedonien åker jag  gärna tillbaka till - det gav mersmak.

makeeddjpg

makejpg

makenjpg

Stockholm
I slutet av månaden bar det av till Stockholm för att springa mitt första Lidingölopp – vilken fantastisk bana! Även om tiden inte är något att skryta med så tog jag mig runt och det får vara godkänt med tanke på förutsättningarna och den hektiska period som var innan tävling.

OKTOBER

Hemområdet
I oktober tackar jag nej (och skalar ner) från vandringsresa till fjällen och solresa till Thailand som tidigare funnits i planerna, vilket dock blir av nu i december istället. Jag försöker landa och se hemområdet Göteborg mer, vistas i naturen, lyssnar till mitt inre som säger – stanna, sakta ner!

skogenjpg

moa ggjpg

NOVEMBER

Oktober och november var tuffa månader för mig rent jobbmässigt, september likaså. Jag var trött, grinig, överbelastad och stressad. Detta resulterade i en uppsägning i mitten på november – för att prioritera mig själv och min hälsa i första rummet.

DECEMBER

Thailand

I mellandagarna åker vi iväg för att koppla av i Thailand, där vi inte varit sedan 2012. Vi var där under vår första långresa 2011-2012, planen var egentligen att redan åka under hösten och tillsammans med med min familj. Men eftersom sambon inte fick ledigt blev det nu istället. Vi ska hänga både med mina vänner och fira nyår sedan reser vi vidare till Stefans kollega med familj som flyttat till Hua hin en period.

Header bild och delar av Kroatiens bilder är tagna av Ellinor Sjöberg.