Rättigheter vid inställt flyg – vad gäller?

Capture11 2PNG

Rättigheter vid inställt flyg – vad gäller?

Jag kommer alltid minnas den där dagen i mars, längtan efter att andas svensk ren vårluft igen. Tomhetskänslan inombords när vi förstod att vi inte fick åka hem som planerat. Flyget hade varit bokat hem nästan ett år i förväg. Vi hade förberett oss så mentalt på att få stiga på det där flyget hem till Sverige efter fem månader på resande fot, och det längsta jag som 20-åring varit borta hemifrån tidigare. Väl på flygplatsen fanns ingen information överhuvudtaget, varken vid incheckningsdisk eller kontor. Vi var vilsna och fick snopet åka tillbaka till hotellet igen.

Idag finns det flera företag på marknaden som kan hjälpa dig med kompensation för inställt flyg, Flightright är ett av dem. De hjälper resenärer att få kompensation där de sköter allt åt dig. I gengäld tar Flightright ut en provision på 29,75% av den totala ersättningen, detta enbart om ersättning faktiskt utgår från flygbolaget. Om du tänker att risken är att du inte ens kommer ta tag i pappersarbetet eller kolla upp vad som gäller kring lagstiftningen själv, kan det ändå var ett ganska rimligt pris för att ta hjälp utifrån. 

Vad säger lagen & för vem gäller den?

Lagen inom EU säger att flygbolag behöver ersätta passagerare som blivit kraftigt försenade, fått flyget inställt, missat anslutningsflyg eller drabbats av andra flygförändringar. Lagen kring dessa rättigheter kom 2004 och kallas EU-förordning 261.

Lagen gäller passagerare med giltig biljett och bokningsbekräftelse som påbörjat eller avslutat sin resa i ett EU-land, med förutsättning att flygbolaget har sitt säte inom EU. Tänk på att du kan få ersättning för alla flyg som åker ifrån EU, oavsett var flygbolaget har sitt säte. Du kan dock endast få ersättning för resor som avslutats i EU när flygbolaget har sitt säte i EU. Detta är oberoende syftet för resan, om det är en paketresa, reguljärresa eller om resan är köpt med intjänade poäng. 

Vad har du för rättigheter vid inställt flyg?

Du har rätt till ersättning vid inställt flyg om du fått information om inställt flyg mindre än 14 dagar innan avgång. (Om information om inställt flyg getts 14 dagar innan eller mer har du rätt att få en återbetalning för kostnaden av flygbiljetten eller ersättningstransport). Om ditt flyg har flyttats till ett tidigare datum anses det som inställt och du har rätt att kräva ersättning.

Ersättningen du har som passagerare är mellan 250 till 600 Euro per person, detta beroende på flygresans längd rent distansmässigt och själva tidpunkten avgång och/eller ankomst. Flygbiljettens pris tas inte i beaktning.

Vid förseningar har du även rätt till ersättning för utgifter som mat och dryck. Beroende på hur lång din flygning är gäller olika regler. Flygningarna delas in i kortdistans, mellandistans och långdistans, ersättning ges efter två respektive tre och fyra timmars väntetid beroende på distans.

Du har även rätt till ersättning vid förseningar då flyget är försenat tre timmar eller mer, överbokning och missade anslutningsflyg (tre timmars försening till slutdestination). Det kan vara olika bestämmelser för olika långa flygningar även här.

Kom ihåg! Det finns orsaker till förseningar och inställda flyg som inte flygbolagen kan råda över, då gäller inte rätten till ersättning.

DSCN8869 2JPG

Tips & bra att tänka på om ditt flyg är inställt

  • Först, kolla med flygbolaget vad anledningen är till att flyget är inställt/försenat, det är bra om du kan få det skriftligt.
  • Se till att spara kvitton, biljetter och annat på utlägg som gjorts för att kunna få ersättning för detta senare.
  • Kolla upp vad du har rätt att få i ersättning med hjälp av till exempel en kalkylator på webben.
  • Tänk på att du enbart kan få ersättningen enligt EU-förordningen om flygresan avslutats eller påbörjats inom EU, samt att flygbolaget har sitt säte inom EU.
  • Ersättning för försening kan krävas om flygningen är försenad med tre timmar eller mer.
  • Man behöver själv ansöka om ersättning hos flygbolaget eller ta hjälp av något företag som arbetar med att hjälpa resenärer att få ut ersättning.

Vill du läsa mer? 

Uppgradering på SAS och vad jag tyckte om det
En högst annourlunda jul - historien om julafton i Rio & hur det kan gå på resande fot
Fler inlägg under kategorin Planering och restips