Gästskribent - Sofia Johansson - Underbara, utomjordiska Zhangjiajie, del 2

Efter några dagar i storstan tog vi oss västerut i landet med flyg till en mindre stad som heter Zhangjiajie. Det var magiskt att flyga in över högresta berg och skog när vi tidigare bara sett höghus och vägar. Vi hade bokat ett boende som heter Mini Inn precis intill den största av de tre nationalparkerna som finns i området, Zhangjiajie National Park, ca 40 kilometer norr om Zhangjiajie stad. När vi anlände med taxin var det precis bäcksvart, och det fanns ingen gatubelysning, därför kunde vi ännu inte ana vad som fanns runtomkring. Boendet var väldigt mysigt och personligt, och ägaren pratade bra engelska vilket inte är vanligt i kina.

En fin historia om ägaren är att han gav upp storstan och sin karriär efter bara några år som animerare, efter det att en av hans kollegor plötsligt dött på arbetsplatsen vid 45 års ålder. Troligen av utarbetning, eftersom de jobbade 12 timmar per dag - 6 till 7 dagar i veckan. Då hans syster nyligen frågat om han ville flytta ut från stan och starta upp ett Inn i Zhangjiajie, såg han chansen att leva ett annat typ av liv och sa upp sig. Han berättade att han numera känner sig lycklig och upprymd av naturen och av att driva detta boende då han får träffa människor från hela världen och lära sig prata engelska.

zaaajpgBoendet vi bodde på, Mini Inn, som ligger intill parkens västra entré.

När vi vaknade upp nästa morgon för frukost som bestod av hemmagjorda dumplings (sååå goda), kollade vi ut och fick se den underbara vyn framför oss. Det var bara grönska, höga berg och en massa höns, vilken befrielse att andas ren luft. Vi gjorde upp en två-dagars rutt i parken tillsammans med ägaren av boendet, och gav oss sedan ut. Zhangjiajie är känt från Avatar, och turismen har sedan filmens framgång blomstrat. Vi bodde som tur var bredvid den ingången med minst antal besökare, och slapp därför att stå i en lång kö för biljetter. Annars är det väldigt vanligt att få köa flera timmar för biljett till attraktioner i Kina. En fyra-dagarsbiljett till parken kostade ca 250 yuan, vilket motsvarar 330 kronor.

zoojpg
Den vackra morgonvyn från Mini Inn.

zaljpg Karta över den första dagsturen.

Väl inne tog vi först en linbana upp till övre delen av parken, vilket kostade ytterligare 70 yuan (de är väldigt bra på att ta betalt här). Man kan också promenera hela vägen upp, men vi ville spara energi i värmen och dessutom erbjöd linbanan en fantastisk utsikt! Väl uppe påbörjade vi vår tur. Förutom att vi besökte de mer turistiska utsiktsplatserna som kunde nås enklast med buss, hade vi fått rekommendationen att ta en omväg längs en övergiven passage på några kilometer. Det var helt fantastiskt! Vi lyckades träffa ett par danska killar precis innan vi begav oss ut på den, så vi hade sällskap med dem resten av dagen. Denna passage innehöll inte bara fantastiska vyer som vi hade helt för oss själva, men också häftiga grottor, coola insekter, och spännande natur. Vi förstod dock varför gången hade övergivits då det låg stora stenblock lite varstans som fallit ner efter kraftiga regnväder. De danska killarna lugnade oss om att det är större risk att bli påkörd av ett fordon i Kina, än att bli träffad av ett stenblock.

zskojjpg

zspetsiga bergenjpg
Den magnifika utsikten över de spetsiga klippblocken var svår att ta in.

Dag två i parken spenderades istället mellan bergstopparna. Vi började med att gå en herrans massa trappsteg, först uppför, och sen nedför till en ny dal. Även här var vi helt ensamma då denna gångväg också hade övergivits. Växtligheten runtomkring hade fått växa sig vild, och den var helt fantastisk. Överallt surrade cicador och vi såg alla möjliga insekter. Efter ett tag kom vi till en liten bäck som sedan blev till en ström som kallas Golden Whip Stream. Det var svårt att ta in denna magiska omgivning inramad av höga klippblock. Wenting konstaterade gång på gång att hon aldrig upplevt att vara så ensam på någon annan plats i Kina. Efter några timmars promenerande mötte vi alltfler turister, och en massa apor.

zvattejpg
Vattenfall längs Golden Whip Stream.

zapopjpg
En hungrig liten ap-bebis dias av sin mamma.

Denna park kan man spendera mer tid i, och vi hann inte heller se allt. Men det vi hann med att uppleva var helt fantastiskt och värt varenda öre. Jag rekommenderar starkt att avvika från turisterna, och testa de övergivna gångarna. Men ge er inte ut på okänd mark, då det är extremt brant utför när man kommer utanför de stenbelagda stigarna.

zgrottjpg
Längsmed en av de övergivna gångvägarna fann vi en spännande grotta.

Under vår tredje dag i Zhangjiajie ville vi besöka Tianmen Mountain, en park som är mest känd för en 999 steg lång bergstrappa, Tianan Stairs, som leder upp till ett gigantiskt hål i berget. Denna är känd från diverse reklamfilmer och extremsportsevent. Tianmen Mountain ligger precis intill Zhangjiajie stad, därför tog vi oss tillbaka de 40km in till staden igen. Där bodde vi på syster-boendet till det föregående, som också heter Mini Inn. Superfräscht och nära till allt!

Dagen började med att vi köpte biljetter för att ta oss upp till toppen (och ner därifrån), vilket kostade 260 yuan. För att komma upp för de 1518 höjdmetrarna tar man enklast buss eller linbana. Vi började med linbanan uppför, till vilken vi köade i nästan 2 timmar (i Kina kan man köa i evigheter). Trots väntetid var det mödan värd, för wow vilka vyer det var ut från linbanan! Väl uppe på Tianmen Mountain finns en 2000 kvadratkilometer platå med ett gångstråk runtom där man kan vandra vid utkanten av berget för att ta sig till olika utsiktsplatser. Detta var extraordinärt, eftersom man hela tiden befann sig utanför klippkanten. Något som också var häftigt var att det finns tre olika partier längs vägen med glasgolv som man kan gå på och titta ner. Lite läskigt för den höjdrädde kanske, men det var en cool upplevelse tyckte vi!

zbroarjpg
På en folktät gångbro utmed klippkanten på Tianmen Mountain.

zklippajpg

zutsiktjpgBergstopparna är inte lika dramatiska som de i Zhangjiajie National Park, men vyn var ändå fantastiskt fin!

Efter en 13 km lång promenad avslutade vi besöket med att först ta en 25 minuter lång rulltrappa inne i berget ned till den 999 steg långa bergstrappan. Detta var mycket underhållande, dels för att jag sällan upplevt en så brant och lång trappa, och dels för att det var så många roliga människor att titta på som hade speciella tekniker för att ta sig nedför eftersom de var livrädda för att trilla. Som avslutning tog vi bussen nedför den långa och otroligt slingriga vägen som ledde oss tillbaka till Zhangjiajie. Och nej, bussen hade inga fungerande säkerhetsbälten.

zsofiajpg
Här hade vi avverkat att gå nedför de 999 trappstegen. Och ja, vi räknade - fast vi fick det bara till 889... vart de resterande befann sig är ett mysterium. Hopp för en herrans massa trappsteg och tre fina dagar i naturen!

zslingrojpg
Den slingriga serpentinen som leder upp till Tianmen Mountain.

Jag kan nästan räkna på två händer antalet icke-kinesiska turister vi mötte på under vår vistelse i Zhangjiajie. Liksom att man lätt får kontakt med andra européer när man reser utanför Europa, så fick jag lätt kontakt med samtliga turister som inte var från Kina här eftersom det var såpass få. Människor från Kina reser gärna i stora grupper tillsammans med en guide. Dessa grupper tar sig aldrig utanför vägarna som leder till de mest ”attraktiva” och lättillgängliga platserna, och därmed är dessa platser oerhört folktäta. Därför kan det vara skönt att komma ifrån dem om möjligheten finns. En rolig grej som jag la märke till under våra dagar i Zhangjiajie var att de flesta kinesiska kvinnor bär vanliga kläder, ofta tillsammans med höga klackar, när de besöker dessa typer av platser. Det är mycket viktigt att vara så snygg som möjligt på pose-bilderna! De måste tyckt att jag och Wenting var mycket märkliga med våra joggingdojjor och bekväma träningskläder.

Hoppas att ni också har en härlig sommar!
/Sofia J

Har ni missat del 1 i gästbloggsserien om Kina hittar ni den här.