Midsommar i Kiruna & ett besök i världens största järnmalmsgruva

- Ni är inte här ifrån hör jag, vad gör ni här?
- Ehum... vi upptäcker Sverige…
- Jaha, så ni säsongar inte på Jukkasjärvi eller så... ni är här helt frivilligt då!

Vi tycktes tajma det enda stället i Sverige som hade riktigt kasst midsommarväder, enligt meteorologen på vädret så var det helt okej väder överallt i hela Sverige... "utom kanske just i norr", "I år behöver man inte springa in och ut med midsommarmaten!" Jo, jag tackar ja! Här har regnet stått som spön i backen i tre dagar nu. Och det tar lite kål på humöret för oss men vi försöker hålla modet uppe.

Midsommaren blev en regnig sak så därför passade vi på att ta ett besök nere i gruvan som är världens största järnmalmsgruva som man idag vet existerar. När vi anlände på kvällen blev det att vi tog in på ett vandrarhem – det var helt enkelt för regnigt. Vi blev förvånande att de hade turer på midsommarafton men bokade in oss på en guidad tur i gruvan morgonen därpå, vilket var väldigt intressant. Turen utgår från turistinformationen i Kiruna där alla hämtas med buss för att åka ner i gruvan. Dagens destination var besökscentrum nere i gruvan som ligger på ca 500 m under nollpunkten. Nollpunkten räknas från toppen på berget som sprängts bort, se bild nedan (dvs. inte havsnivå).

IMG_20190621_090807_resized_20190725_114050465 2jpg

IMG_20190621_094929_resized_20190725_114125634 3jpg

Malmkroppens hängvägg lutar med ca. 60 grader.

Kiruna stad – behöver den verkligen flyttas & varför?

Ja, delar av staden är under flytt och det beräknas vara klart 2035. Detta beror på att deformationszonen i gruvan kommer bli större när man går djupare ner i malmkroppen. Staden vilar på den så kallade hängväggen av bergsmassan enligt bild vilket också är en orsak till det.

Man uppskattar att drygt 6000 personer kommer att beröras av stadsflytten, vilket är cirka en tredjedel av befolkningen.  Idag hämtar man material på ca 1300 m under nollpunkten (där nollpunkten är toppen på berget som sprängdes bort). Man kommer inte borra djupare i malmkroppen förrän staden är flyttad.

När LKAB som driver gruvan grundades på 1890-talet fanns ingenting runtom. Staden Kiruna byggdes främst på grund av gruvan - vår uppfattning var att Kirunas befolkning hade stor förståelse för flytten. Egentligen är det hela inte så konstigt, Malmberget började planera en flytt av staden redan på 70-talet och då gällde det hela staden. 

Men vad händer med dem som behöver flytta? De får välja om de vill ha en likvärig bostad på annan plats eller marknadsvärdet plus 25 procent om man äger bostaden. I Kiruna uppskattar man att det råder lika stor bostadsbrist som det gör i Stockholm.

IMG_20190621_110243_resized_20190725_114240926jpg

IMG_20190621_103915_resized_20190725_114153857 2jpg

IMG_20190621_103925_resized_20190725_114205058 2jpg

Kort kuriosa, info & fakta om Kiruna gruva

  • Varje dag går 10 tåg lastade med järnmalm till hamnen i Narvik, på varje tåg är det 68 stycken vagnar och varje enskild vagn väger 100 ton. Detta är en enorm vikt, till detta används de starkaste tågen i världen. 
  • Den 1000e vagnen är gul och ser man den sägs det vara tur, än har vi inte sett någon gul vagn... även om spanade febrilt även i Abisko. 
  • Nere under jord finns totalt 50 mil bilväg. 
  • I och runtom gruvan arbetar ca. 2200 personer och drygt 700 av dem under jord (10% kvinnor under jord). 
  • Faktum är att det är renare luft nere under jord än ovan jord. Och midsommar-vattentätt också för den delen. 
  • För att komma ner på den arbetsnivå där man idag bryter järnmalm, 1365 m från nollpunkt, tar det två timmar att transportera sig enkel väg. 
  • Klyftan eller själva malmkroppen är 80 meter bred.

IMG_20190621_103438_resized_20190725_114139998 2jpg

IMG_20190621_104247_resized_20190725_114215556 2jpg

Relaterade inlägg

Mil efter mil längs lappländska landsvägar
Trollsjön - en dagshike tillgänglig direkt från tågspåret!